x
Op 10 februari 2013 nam ik 'de vlucht' naar Egypte om een avontuurlijk weekje de Sahara in te trekken met 2 jeeps, 2 chauffeurs. Mohamed en Foli, die ook dienst deden als koks en serveerden ons lekkere plaatselijke slaatjes en sausjes (en nee er stak geen zand tussen). De nederlandstalige gids Hamada begreep zowat alle conversaties, inclusief ons dialect met momenten.

De
fotoworkshop 'panorama en landschapsfotografie' werd ingericht door Sebastian Vervenne. Hij verkende het parcours en de spotjes de week ervoor, samen met een lieve stagaire Lis. We troffen elkaar in het Horizon hotel, gesitueerd op de uiterste rand van Caïro. De groep bestond verder uit Bea, Vero & Thierry en ikzelf.
Vanop het balkon konden we de pyramides zien liggen helemaal op het einde van de boulevard.

Dag 2 : de oase van Baharija. Na een rit van 4 uur in een desolaat en eentonig landschap kwamen we op onze eerste locatie aan. Het Sandshores Hotel, een echte aanrader. Lekker gegeten in een heel mooie entourage (én in goed gezelschap) en dan het bed in om de gemiste slaap wat in te halen. De wekker werd op 4.15 u gezet, lokale tijd 5.15 u. (niet alleen die dag trouwens).
Dag 3 : De hele dag op pad met de jeeps in en om de oase naar Gebel Ingleez, Ain Muftilla, El Agouz, Beshmo, het zoutmeer. We probeerden om de foto's te nemen voordat voetstappen werden gezet of achtergelaten om het 'maagdelijke' karakter behouden te laten of weer te geven. Er werd dus regelmatig geroepen : 'mag ik doorlopen'?... Terug naar het Sandshores Hotel.
Dag 4 : Per jeep naar Zwarte Woestijn, overnachten in de woestijn bij El Akhabaat en er kamperen onder de blote sterrenhemel. Het kon wel héééél frisjes worden 's nachts maar het werd toch een leuke ervaring, 's avonds gezellig met z'n allen rond het kampvuur.
Dag 5 : We werden met momenten (ook soms letterlijk) uit onze sokken geblazen als je daar op een eenzame hoogte over de uitgestrekte vlakte uitkeek. Dan pas besefte je hoe hectisch we het hier hebben. Per jeep van Abu Hawas, naar El Magic bron en de Witte Woestijn en terug kamperen in de woestijn met af en toe bezoek van een 3-tal woestijnvosjes. Slapen in de Witte woestijn, het is als in een droom.
Dag 6 : Rondwandelen en natuurlijk kiekjes nemen en daarna terug verder per jeep in de Witte Woestijn. Op de terugweg nog even halte gehouden bij de 'camels' en de Cristal Mountain. Per jeep terug naar Bawiti / Sandshores Hotel.
Dag 7 : Per bus terug naar het Horizon hotel in Caîro. 's Avonds maakten we nog een huwelijksfeest mee in het hotel waar Bea bijna bij de familie werd gerekend.
Dag 8 : bezoek 's morgens aan de pyramiden en 's middags vertrek naar de luchthaven.
Het was een unieke ervaring en we hadden nu een totaal andere kijk op de klassieke 'Lawrence of Arabia' woestijn. Dank hierbij aan ons 'groepje'. We konden het niet beter getroffen hebben. Dank aan Sebastian voor deze sublieme tocht en de perfecte organisatie.

De selectie van beelden die volgen kunnen nooit de opgedane ervaring ter plaatse weergeven maar ik deed een poging...

Ik sluit af met het stokpaardje van onze chauffeur : het is hééééél, hééééél (niet simpel maar) uniek, kijkt u zelf maar...
Stacks Image 58
vlnr : Bea, Thiery, Sebastian, Vero, Lis.